• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Logopediepraktijk Geldermalsen HomepageLogopediepraktijk Geldermalsen

Behandeling van logopedische problemen van baby's, peuters, kinderen, pubers en volwassenen

  • Home
  • Informatie
    • Over Logopediepraktijk Geldermalsen
  • Aanmelden
  • Na de aanmelding
  • Vergoedingen
  • Klachten
  • Wat is DTL?
  • Contact
    • Locatie Geldermalsen
    • Locatie Waardenburg
  • Baby’s of peuters
  • Kinderen op de lagere school
  • Pubers
  • Volwassenen

Eet- en drinkproblemen

De ontwikkeling van het drinken en eten bij kinderen in de eerste levensjaren is een bijzonder proces. Er kunnen zich verschillende problemen voordoen die veel invloed hebben op uw kind én u als ouders. Problemen met eten en drinken kunnen ook gevolgen hebben voor de groei en de verdere ontwikkeling van uw kind. Als uw kind niet wil of kan eten, bent u als ouder soms ten einde raad. Preverbale logopedie kan bij voedingsproblemen ondersteunend werken. Met kennis van verschillende aspecten rond het eten en drinken kijken wij naar uw kind en luisteren naar u, zodat de problematiek met geduld en inzicht verder begeleid kan worden.

Onderzoek

Door naar uw kind te kijken, onderzoeken we hoe het drinken en eten verloopt. Wij letten op houding, motoriek, coördinatie van het zuigen, de ademhaling bij het slikken en prikkelverwerking. Hoe reageert uw kindje tijdens het eten en drinken? Zo zien we hoe we uw kind moeten begeleiden tijdens de verschillende fases van de ontwikkeling van het drinken en eten.

Therapie

Tijdens de therapie zijn, naast het drinken en eten, de behoeftes van uw kind en uw vragen en verwachtingen van belang. Uit het onderzoek zijn er bepaalde moeilijkheden naar voren gekomen die een specifieke aanpak vragen. Dit kan bijvoorbeeld een houdingsverandering bij het drinken zijn en/of het gebruiken van een andere speen. Een ander voorbeeld is dat uw kind eerst moet leren kauwen, voordat er ander eten gegeven kan worden zoals een koekje of fruit. Een zeer belangrijk uitgangspunt is dat het eten en drinken een plezierige ervaring moet zijn voor zowel kind als ouders.

De rol van de ouders

Ouders zijn diegenen die het kind dagelijks voeden. Er is tijdens de begeleiding dan ook veel aandacht voor de ouders met uitleg en het leren waar u op moet letten als uw kind eet en drinkt. Daarnaast kan het krijgen van bepaalde vaardigheden, die tijdens het eten en drinken nodig zijn, een doel van de logopedische begeleiding zijn.

Leeftijdsgroep: baby's of peuters

Wat is ‘taal’? Taal is een breed begrip en er zijn verschillende kanten van de taal waar wij naar kijken:

  • Hoe goed hoort een kind de spraakklanken?
  • Hoe goed kan een kind naar taal luisteren?
  • Hoe ontwikkelt zich de uitspraak van een kind?
  • Welke woorden kent en gebruikt een kind?
  • Hoe legt een kind verbanden tussen woorden?
  • Begrijpt een kind dat er woorden veranderd worden om bijvoorbeeld duidelijk te maken dat er niet alleen één koe is, maar dat er ook meerdere koeien zijn?
  • Verandert en vervoegt een kind ook woorden wanneer bijvoorbeeld iets in het verleden is gebeurd?
  • Hoe begrijpt een kind de woorden in zinnen?
  • Hoe maakt een kind zelf zijn zinnen? Zijn deze zinnen te kort, zitten er fouten in en zo ja, welke fouten worden er gemaakt?
  • Hoe begrijpt een kind verhalen?
  • Hoe vertelt een kind zelf verhalen?
  • Kan een kind zelf duidelijk maken hoe het zich voelt, wat het wel en niet wil?
  • Kan een kind iets vragen wanneer hij/zij meer wil weten?
  • Kan een kind een gesprekje voeren met een ander kind of met een volwassene?

Onderzoek

De verschillende taalonderdelen kunnen zich langzamer dan gewoonlijk ontwikkelen, daarom onderzoeken wij uitvoerig de taalontwikkeling van uw kind. Zo wordt duidelijk waaraan gewerkt moet worden. We gebruiken hiervoor verschillende taaltesten en/of observatieschema’s.

Taaltherapie

Taaltherapie kan heel verschillend zijn. Er zijn meerdere methodes die gebruikt kunnen worden; van gestructureerde methodes tot een vrije manier, waarin spel en het met taal met elkaar bezig zijn belangrijk zijn. Steeds weer wordt er gekeken naar de ontwikkeling van uw kind en zo profiteert hij of zij optimaal van de behandeling.

De rol van de ouders

U als ouder bent zeer belangrijk en daarom wordt u ook bij de therapie betrokken. Ook dit kan op verschillende manieren; door tijdens de behandeling actief mee te doen, thuis ‘oefeningen’ te herhalen en/of zelfstandig uw kind te helpen met de ontwikkeling van taal tijdens de dagelijkse bezigheden.

Leeftijdsgroep: basisschoolkinderen

  • « Ga naar Vorige pagina
  • Pagina 1
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Pagina 3
  • Pagina 4
  • Pagina 5

Primaire Sidebar

Logopedieproblemen bij basisschoolkinderen

  • Prompt-therapie
  • Spraakstoornissen
  • Taalstoornissen
  • Stemstoornissen
  • Stotteren
  • Nasaliteit
  • Afwijkend mondgedrag
  • Leesvoorwaarden en lezen

Logopediepraktijk Geldermalsen

Rijksstraatweg 64-111
4191 SG Geldermalsen
T 0345 – 57 55 33
M 06 54 71 17 75
E info@logopedie-geldermalsen.nl
Route Geldermalsen

Vestiging logopediepraktijk Waardenburg

De Koeldert 30
4181 CK Waardenburg
T 06 28 77 48 11
E info@logopedie-waardenburg.nl
Route Waardenburg

©2025 Logopediepraktijk Geldermalsen | Privacybeleid

webdesign: halfjuni.nl • webwerk