Logopedisch probleem
Eet- en drinkproblemen bij baby's of peuters
De ontwikkeling van het drinken en eten bij kinderen in de eerste levensjaren is een bijzonder proces. Er kunnen zich verschillende problemen voordoen die veel invloed hebben op uw kind én u als ouders. Problemen met eten en drinken kunnen ook gevolgen hebben voor de groei en de verdere ontwikkeling van uw kind. Als uw kind niet wil of kan eten, bent u als ouder soms ten einde raad. Preverbale logopedie kan bij voedingsproblemen ondersteunend werken. Met kennis van verschillende aspecten rond het eten en drinken kijken wij naar uw kind en luisteren naar u, zodat de problematiek met geduld en inzicht verder begeleid kan worden.
Onderzoek
Door naar uw kind te kijken, onderzoeken we hoe het drinken en eten verloopt. Wij letten op houding, motoriek, coördinatie van het zuigen, de ademhaling bij het slikken en prikkelverwerking. Hoe reageert uw kindje tijdens het eten en drinken? Zo zien we hoe we uw kind moeten begeleiden tijdens de verschillende fases van de ontwikkeling van het drinken en eten.
Therapie
Tijdens de therapie zijn, naast het drinken en eten, de behoeftes van uw kind en uw vragen en verwachtingen van belang. Uit het onderzoek zijn er bepaalde moeilijkheden naar voren gekomen die een specifieke aanpak vragen. Dit kan bijvoorbeeld een houdingsverandering bij het drinken zijn en/of het gebruiken van een andere speen. Een ander voorbeeld is dat uw kind eerst moet leren kauwen, voordat er ander eten gegeven kan worden zoals een koekje of fruit. Een zeer belangrijk uitgangspunt is dat het eten en drinken een plezierige ervaring moet zijn voor zowel kind als ouders.
De rol van de ouders
Ouders zijn diegenen die het kind dagelijks voeden. Er is tijdens de begeleiding dan ook veel aandacht voor de ouders met uitleg en het leren waar u op moet letten als uw kind eet en drinkt. Daarnaast kan het krijgen van bepaalde vaardigheden, die tijdens het eten en drinken nodig zijn, een doel van de logopedische begeleiding zijn.