Logopedisch probleem
Spraakstoornissen bij basisschoolkinderen
Jonge kinderen moeten de taal nog leren, dus fouten in de uitspraak maken mag. Toch kan het zijn dat een kind onverstaanbaar is omdat hij/zij te veel uitspraakfouten heeft. Dit kan doordat er te veel klanken zijn die nog niet gemaakt kunnen worden of omdat er problemen zijn in het combineren van verschillende klanken. Dan is het verstandig om uw kind verder te laten onderzoeken om zo te bepalen of onze hulp noodzakelijk is. Dit kan al voorkomen vanaf twee jaar.
Wanneer een kind ouder wordt, is het meestal zo dat er geen problemen met de verschillende spraakklanken meer te horen zijn. Soms blijft er nog een klank over die nog lastig blijft, bijvoorbeeld de /r/. Ook dan kan logopedie zinvol zijn.
Wanneer een klank anders dan gemiddeld klinkt, bijvoorbeeld omdat de /s/-klank teveel sist, kunnen wij ook helpen om de niet goed klinkende klank te verbeteren.
Onderzoek
We onderzoeken welke klanken niet goed worden uitgesproken en welke vereenvoudigingen uw kind in zijn spraak maakt door klanken weg te laten en/of te vervangen. Hierbij wordt er ook gekeken hoe ernstig de spraakstoornis is.
Therapie
Om de spraakproblemen te verminderen moet er veel geoefend worden. Er zijn verschillende therapieën. De therapiekeuze is afhankelijk van hoe uw kind het beste gestimuleerd kan worden.
De rol van de ouders
Uw rol als ouder is om thuis met uw kind te oefenen. Dat doet u meestal op een gestructureerde manier, bijvoorbeeld een enkele keer, dus heel weinig, de woordjes die tijdens de therapie geoefend zijn herhalen. Een andere manier kan zijn om juist een tijdje vele keren veel verschillende woorden, waar de oefenklank in zit, te trainen. Wij proberen het oefenen zo leuk en zo afwisselend mogelijk te maken!