Logopedisch probleem
Stemproblemen bij pubers
Stemproblemen ontstaan op verschillende manieren. Bij pubers bijvoorbeeld door te veel, te lang en/of te hard praten in de klas of tijdens het sporten en uitgaan. Hierdoor ontstaan er spanningstoename en vermoeidheid in de spieren die bij het stemgeven gebruikt worden.
Om de oorzaak van de stoornis te vinden, proberen we een duidelijk beeld te krijgen van:
- de mogelijkheden van de stem. Hoe is het strottenhoofd gebouwd met al zijn spieren en de stemplooien?
- de eisen die aan de stem gesteld worden tijdens de dagelijkse bezigheden, zoals veel en luid praten met andere kinderen.
- hoe stem gegeven wordt? Hoe is de techniek van stemgeving waarbij het hele lichaam meedoet?
- de invloeden uit de omgeving zoals veel omgevingslawaai, droge lucht en slechte akoestiek.
Onderzoek
Door een stemonderzoek krijgen we een duidelijk beeld van hoe een stem klinkt en wat de stem doet wanneer deze op verschillende manieren gebruikt wordt. Daarnaast is het de vraag hoe de stem verandert wanneer deze op een andere manier wordt aangestuurd. Ook kijken we naar de houding, de ademhaling, de spreekmanier en het spreektempo. Al deze aspecten werken op elkaar en op de stem in.
Analyse van andere factoren die meespelen, zoals het omgevingsgeluid, een droge lucht enzovoort is belangrijk om daarvoor mogelijke oplossingen te zoeken.
Therapie
De onderzoeksuitkomsten bepalen waaraan we aandacht gaan besteden:
- houding
- ademhaling
- ademverdeling
- het stemgeven met hoeveel spanning wordt er gepraat
- spreektempo
- spreekluidheid
- spreektoonhoogte
- de steminzetten
- wijze van articulatie
- intonatie/prosodie (de klemtoon, het ritme, het accent en de melodie tijdens het praten)
Belangrijk is dat er (weer) een stemgeving met de juiste spierspanning wordt aangeleerd, om zo de stemklachten te verminderen. Tijdens de behandeling wordt er naar gestreefd dat de stem zo helder als mogelijk klinkt en makkelijk en soepel kan variëren in toonhoogte, klankkleur en luidheid.
De rol van de ouders
Ouders spelen, ook bij pubers, een belangrijke rol bij het stimuleren van het thuis herhalen van de stemoefeningen. Wij vragen aan ouders soms ook om hun kind te begeleiden door aan te geven wanneer er door hem of haar te hard gepraat of geschreeuwd wordt.